Výroba dopravního značení vždy byla o hledání ideálních materiálů

Dopravní značení vnímáme jako samozřejmost. Aby ne, vždyť bez něj by provoz na pozemních komunikacích snad ani nebyl možný. Běžný řidič však nemá ani nejmenší tušení, že vyrobit značku tak, aby byla odolná a zároveň nepředstavovala zbytečné nebezpečí při nárazu, není tak úplně snadné. Navíc značení vnímáme jako celek – přitom jde pouze o jednoduchý piktogram. Tedy o činnou plochu, která má podobu folie a lepí se na štít. Nedílnou součástí sestavy jsou také objímka, sloupek a patka. Všechny tyto prvky prochází schvalovacím procesem ministerstva, které se řídí na základě posudků akreditovaných zkušeben.

Zajímavé informace související s výrobou dopravních značek nám poskytli odborníci z AZznačky. Firma realizuje svislé a vodorovné dopravní značení a zároveň zajišťuje pronájem dopravního značení v rámci celé České republiky.

Svého času se dopravní značení umisťovalo na rovné plechy, ale ty se následně ukázaly jako nevhodné z bezpečnostního hlediska. Z těchto důvodů se do konstrukce začlenil váleček a poté pozinkovaný plech s dvojitým ohybem. Dané řešení plně vyhovuje přísným evropským normám, je odolné vůči nepříznivému počasí i mechanickému poškození.

Současná podoba dopravního značení v České republice spočívá v ukotvení činné plochy ke štítu pomocí nastřelovaných upínacích prvků. Tento způsob je lepší než prošroubování, protože slouží jako prevence před korozí a znehodnocením fólie. V zahraničí jsou standardy výroby dopravního značení odlišné a prošroubování výjimečné není.

V průběhu minulých dekád byly testovány různé materiály. Velmi dobrých výsledků se dočkalo svislé dopravní značení z hliníku, ale právě tento materiál je vyhledávanou kořistí hledačů kovošrotu. Jednou z nevýhod byla také nižší míra bezpečnosti. Přesto však hliník nachází uplatnění při výrobě velkoplošných značek. Naopak s plastem si fólie nerozuměly vůbec, především pak za mrazivého počasí.

Neustálým vývojem logicky prochází také fólie. Při tisku moderního dopravního značení se používají retroreflexní fólie. Vyrábí se v různých třídách výkonnosti a ta nejvýkonnější (RA3) se používá na značkách lemujících dálnice a silnice pro motorová vozidla.

Redakce Press-Media

Doporučuje další zajímavé články na mediích

i-Články.cz

Svět-Ženy.cz

Press-News.cz

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


eleven + twenty =